Tuesday, February 22, 2011

Number 10 Connections

Parshat Vayakel
Exodus 35:1-38:20
22 Adar 1 5770 / Feb. 25 – 26, 2011

(SEE ENGLISH BELOW.)

Число 10 и его значения -
от Ильи Агрона, Дом Моисея в Москве.

Сегодня я хочу рассказать не о нынешней недельной главе, но о нескольких главах: Итро, Мишпатим и... Шлах! И общих моментах в трех главах.

В целом, я думаю, все представляют канву этих трех «эпизодов»: Итро, Мишпатим и Шлах.

Но все равно стоит коротко напомнить, что происходит в этих главах.

Итро – это имя тестя Моисея , содействующего становлению судебной системы, в этой главе народ Израиля получает 10-ть заповедей.

В главе Мишпатим происходит дальнейшее становление судебной системы, вводятся конкретные меры и наказания, Моисей уходит назад на 40 дней на Синайскую гору за Торой.

А вот в главе Шлах, которую мы будем читать через пару месяцев, речь идет о том, что евреи дошли до Святой земли, но испугались туда входить, отправили туда 12 разведчиков, но не простых разведчиков, а глав колен! Те вернулись, и 10 из них сказали правду, а потом добавили свое мнение, что местных не одолеть никак... Народ заплакал, потом взроптал и решил не идти дальше.

Почему я решил объединить эти главы? Все просто, в них много общих элементов, часто числовых, что мне как физику-математику близко.

В Торе всегда интересно искать общие моменты, это позволяет понять более точно смыслы и нюансы событий.

В этих же главах есть много общих чисел: 10, 40.

10 заповедей, 10 разведчиков, которые «уговорили» народ не идти, 10 человек для миньяна.

40 дней на Синае, 40 дней разведчики в Стране Израиля, 40 лет в пустыне...

Сколько братьев оставило Йосефа в колодце? Сколько братьев пришло за зерном в Египет? Сколько на Скрижалях Завета заповедей? Сколькими речениями, наконец, был сотворен Мир? Сколько евреев надо для миньяна? Уверен, что список можно продлить.

Скажу честно, не могу увязать все эти вопросы, но попробую найти нечто общее.

Начнем с того, что из 12-ти разведчиков «заплакать» народ заставили 10? Эти достойнешие из достойнеших сделали грубейшую «ошибку»: они сказали факты, а за ними аналитику, свое мнение! Не отделив одно от другого, воспользовавшись своим влиянием. Не говорю уже, что они не поверили в то, что эта Земля им заповедана... И народ взроптал и получил 40 лет: по году за день разведчиков. Не могу сейчас предложить концептуального видения связи между 40 днями на Синае и 40 днями в Израиле. Ну, если только сказать о равной святости Земли Израиля и Торы, как нечто, требующее одинакового времени – для познания и получения.

Очень интересно, что в этом контексте, когда 10 из 12-ти поступили таким образом, что народ не вошел в Израиль, мы читаем слово «община». На основании этого определения Талмуд выводит принцип о миньяне – 10 мужчинах, необходимых и достаточных для многих духовных штук. То есть важный духовный инструмент мы выводим из одного из гнуснейших поступков в еврейской истории!

Согласно объяснению раввина М.М. Шнеерсона следует обратить внимание на то, что миньян мы используем только для духовных действий (молитв, благословений, чтения Свитка Торы), но не для материального. Он высказал мнение, что те 10 – они были супердуховны, они не хотели ничего материального: воевать, пахать, сеять, строить, и потому и не захотели входить в Землю, а предпочитали положения отшельников в пустыне, питающихся манном небесным. И поэтому миньян – это не для постройки бани, но для молитвы.

Вот такие дела, пора пить чай.=)

Number 10 Connections
by Ilya Agron, MH Moscow

Today, instead of discussing this week’s Torah portion, I would like to turn to several other parashas, namely Yitro (Jethro) , Mishpatim and... Shlach, and their similarities.

I believe most of you are familiar with the content of these three “episodes”. Yet I shall briefly remind you of their outline.

  1. Jethro is the name of Moses’ father-in-law, who influenced the establishment of a legal system. In the parasha, named after him, the 10 Commandments are given to the Israelites.
  2. In Mishpatim (Hebrew for “Laws”) the legal system is developed further, concise measures and punishments are introduced. Moses leaves for Mount Sinai to obtain the Torah and spends there 40 days and nights.
  3. While the Shlach parsha will be read in a couple of months, it speaks of how the Jews reached the Holy Land and, being afraid of entering it, sent 12 spies to scout the land of Canaan. These were not simple spies, but chieftains of the 12 tribes of Israel!

They came back and 10 of them spoke the truth, adding their opinion that the locals could not be overtaken. The community broke into crying, repined and refused to go further.

Why would I decide to discuss those episodes together? It very simple: they share a lot of common elements, purely number-wise, which is very close to me as a physicist-mathematician. Searching for coinciding details in the Torah is always exciting; it helps to deepen the understanding of the meaning of these passages.

The above mentioned parshas have these common numbers, 10 and 40.

10 Commandments, 10 scouts talking the community into disobeying the Lord, 10 males for a minyan.

40 days on Sinai, 40 days spying in Canaan, 40 years in the desert...

How many brothers left Joseph in the well? How many of them came for the wheat to Egypt? How many commandments are on the Tablets of the Law? With how many divine commands was the world created? This list can go on forever, I’m sure.

Honestly I can’t find connections between all these questions, nevertheless I’ll try to define certain resemblances.

To start with, out of 12 scouts only 10 brought the people to tears. These men of worth made a mistake: they followed the facts with analytics, personal opinion! By not separating those they misused their influence. I won’t even mention their disbelief in the Holy Land being commanded for them. And the people repined and got 40 years: a year for each day spent by the spies in Israel. I can’t suggest a conceptual vision of connection between 40 days on Sinai and 40 days in Israel. The only explanation would be that, well, the Land of Israel and Torah are equally sacred as something that needs equal time for obtaining and exploring.

It’s very interesting in this context that it was 10 out of 12 who, by their talks, prevented the people from entering Israel. Based on that, the Talmud deduces the principle of a minyan – traditionally, 10 males, necessary and sufficient for many Jewish ceremonies. That means we have one of our most important spiritual traditions resting upon one of the most villainous actions in Jewish history!

According to Rabbi M.M.Schneerson’s explanation we should note that we use a minyan for spiritual actions only (praying, blessings, reading the Torah) but never for material ones. He stated that those 10 were super-spiritual, they denied everything material: fighting, ploughing, seeding, building and therefore preferred entering the Land to remaining hermits in the desert. That is why minyan is not for building a bath house – but for prayers!

That’s it, let’s have some... tea!

0 Comments:

Post a Comment